Pareidolia (2)

Uit een mail die ik afgelopen maand stuurde naar Unilever: ‘Bij deze een beetje merkwaardige vraag, in verband met het verschijnsel pareidolie, waarbij de toeschouwer een herkenbaar patroon meent te zien in een willekeurige vorm, bijvoorbeeld een wolk. Denk aan schaapjes en schepen.¬†Op wiki staat het zo omschreven, en zelf heb ik er ooit op mijn site over bericht, lees dat hier.

Een interessant psychologisch verschijnsel, vindt u ook niet? Nu kwam ik van het weekeinde bij Vogelenzang een Cornetto-reclamezuil tegen waar de pareidolie overduidelijk is: je ziet een gezicht, dat van opzij bekeken zelfs een neus blijkt te hebben.
De Cornetto kijkt ons allesbehalve feestelijk aan, maar zijn werkelijke gemoedstoestand is een raadsel. (foto: Marten Minkema)

De linker- en rechterhelft van het gezicht hebben symmetrie, de lasnaad van het plastic zit precies in het midden. Mijn vraag is nu: is dit gezicht toeval of opzet van de ontwerpers? In het eerste geval is er sprake van een echte pareidolie, in de het tweede geval meer van een grap voor de goede kijker. Hoe dan ook zou ik graag met de ontwerpers in contact treden. Is dat mogelijk?

Bij voorbaat dank voor uw reactie en met vriendelijke groet,

Marten Minkema’

Tot nu toe is er ijzige stilte van de kant van Unilever, ondanks het herhaald verzenden van mijn verzoek. Ben ik nou een verstokte pareidolia-believer, of heb ik hier een punt? Kijk nou naar die coupe, die mond, die bakkebaarden, die neus die van opzij nog duidelijker is..
Van opzij gezien heeft Cornetto zelfs een neus! (foto: Marten Minkema)

Cornetto kijkt ons een beetje onbestemd aan, neutraal misschien – maar allesbehalve feestelijk met die streepmond en toegeknepen oogjes. Wat wil Cornetto van ons?

Zodra ik iets hoor, laat ik het weten.

Update 20-10-2015: Mijn mails waren verkeerd terecht gekomen; vanochtend ontving ik antwoord van Thijs Sleddering, Senior Brand Manager Icecream bij Unilever:

‘Wat interessant! Dit was mij nog nooit opgevallen. Het lijkt mij dat dit niet de bedoeling is, in ieder geval niet vanuit ons, maar laten we het aan de ontwerpers vragen.’

Waarop ik mailde: ‘Zeer benieuwd en dank voor uw antwoord. Ik hoop niet dat dit leidt tot een verandering in het ontwerp, want zoiets is een verrijking van het straatbeeld. De enkeling die het opvalt zal het kunnen waarderen en er net als ik de grap van inzien – of het nou toeval is of niet.’

En zonet berichtte Iosja Remers, Marketing Assistant Impulse Ice Cream: ‘Wat bijzonder dat dit u is opgevallen. Ik heb navraag gedaan bij het designbureau maar het gezicht wat in de Cornetto reclame zuil te zien is blijkt echter gewoon toeval te zijn. Het design zal wel hetzelfde blijven.’

Het gaat hier dus om een echte pareidolie! Hoewel, er is nog een kleine kans dat hier toch sprake is van een subliminale boodschap om de verkoop te stimuleren.. Hoe dan ook is het goed nieuws dat de Cornetto’s blijven staan. Ook omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor het vervangen van honderden plastic reclame-zuilen. Voor zo’n aanslag op het milieu zou ik me erg schamen. En Cornetto-kop zou zeker ’s nachts bij mij komen spoken om zijn karaktermoord te wreken.